Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia,business cards bukan sahaja untuk perniagaan semata-mata tetapi sebagai juga boleh dijadikan tanda pengenalan diri anda selain kad pengenalan atau IC. 

Jika anda hendak mereka business cards anda sendiri ada beberapa perkara yang perlu di ambil tahu supaya tidak mendatangkan masalah semasa percetakan. Antaranya ialah kawasan 'artwork' dan 'bleed'. Ok,saya akan terangkan selanjutnya seperti dibawah ini.


image source Google.com
1. Buka Adobe illustrator atau Adobe Photoshop anda,buat New Layer,kemudian pilih tools Rectangle Tool atau Ctrl+M dan set-kan saiz business cards anda 90mm x 54mm.

 2. Setelah itu, pilih Rectangle Tool lagi dan sekarang set-kan saiz 84mm x 48mm.Kemudian align ke center bersama-sama kotak sebelum ini.

4. Line yang bertanda merah anda dimana ruang 'Artwork' anda atau tulisan serta maklumat anda perlu berada. Manakala 'Bleed' adalah background atau latarbelakang business cards anda.
5. Hasilnya seperti ini
Ok setakat ini sahaja,kalau ada kemuskilan atau permasalahan bolehlah email saya atau tinggalkan di ruang komen.That all,Enjoy!!

4 comments

lebih kurang sama dgn biz kad aku je tu..yg budak laki2 tunjuk tu hehehe

Reply

nice..=)

p/s: Terima Kasih kerana sudi memberi komen di blog saya..Sebagai balasan saya membuat kunjungan balas ini ke blog anda..=)

****KLIK ENTRI TERKINI DISINI****

Reply