Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia,kali ini saya nak berkongsi ilmu sedikit tentang skill atau trick yang boleh di lakukan dalam photoshop.Saya mendapat idea untuk membuat toturial ini daripada Mr Gee,dia ingin tahu bagaimana saya punya header logo boleh ada Reflect Effect.


Untuk mempelajari skill ini,anda mestilah ada perisian Adobe Photoshop.Adobe Photoshop versi 7 atau sampai sekarang terkini CS5(tidak silap saya..) pun boleh melakukan skill ini. Ada banyak beberapa skill atau trick untuk menghasilkan teknik ini,tetapi apa yang saya tunjukkan nanti adalah yang mudah. Skill yang lain kita akan bincang dalam entri pada masa akan datang.

Klik untuk besar
1. Ok,Di dalam Photoshop first buat subject yang nak di Reflectkan,copy layer tersebut :
Klik untuk besar
2. Selepas itu yang layer copy tersebut kita flipkan kebawah
Klik untuk besar
3. Kemudian kita Rasterize Layer Copy tadi dan kemudian ambil Rectangular Marquee Tool atau tekan m dan pergi ke Feather setkan Feather Radius 30px.
Klik untuk besar

4. Tekan butang Delete 

5. Selesai
Klik untuk besar
Antara contoh hasil dari toturial ini
Jika penerangan saya kurang jelas  atau persoalan bolehlah kemukakan di ruang komen dibawah. Saya harap toturial ini dapat membantu anda.Enjoy!!

p/s : pada entri akan datang bighandesign akan menganjurkan contest yang istimewa dengan hadiah yang sangat berbaloi.Teruskan mengunjung Blog supaya tidak ketinggalan.

7 comments

best2... mmg menarik...
tenKiu very strong for sharing the skiLLs...

Reply

@mR Gee..Thx.toturial harap dapat membantu..

Reply

yerp.. heLp alot..
dah pinned ko punya bLog - reff..

Reply

bagus tutorial nie.. nak cuba.. :D

zairie recently posted:
PRESTASI BLOG SEPTEMBER 2010

Reply